Inloggen

sluiten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
wachtwoord vergeten?
onthoud mij
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren

Wachtwoord opvragen

sluiten
Vul hieronder uw e-mailadres of gebruikersnaam in en
wij zenden u een nieuw wachtwoord toe.
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren
Home


Tag cloud

Uitgelicht

Jan Huizinga: ‘Huisarts is geen wachtlijstbemiddelaar’
Dagelijks wordt de huisarts na een doorverwijzing geconfronteerd met lange wachtlijsten voor
1 reactie | Lees verder
Meerderheid betaalt teveel zorgpremie door onduidelijke polisinformatie
Zo’n tien miljoen premiebetalers hadden voor een goedkopere zorgverzekering kunnen kiezen, als vergelijking van de basispolissen en
0 reacties | Lees verder
Ledenraad LHV stemt in met hoofdlijnenakkoord
De ledenraad van de LHV heeft ingestemd met het onderhandelaarsakkoord dat het ministerie van VWS,
0 reacties | Lees verder
Bijna half miljard extra voor huisartsenzorg via hoofdlijnenakkoord
Na maandenlange gesprekken tussen het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland, Patiëntenfederatie Nederland en de Landelijke Huisartsen Vereniging en InEen is een
3 reacties | Lees verder
Huisartsen schrijven minder vaak antibiotica voor
Huisartsen in Nederland schrijven minder vaak antibiotica voor, zo bericht de website Blik op nieuws. In ziekenhuizen is er geen daling te zien.
0 reacties | Lees verder
Drentse huisartsen werven doktersassistenten met spoedcursus en baangarantie
Werkloze doktersassistenten kunnen op initiatief van de Huisartsenzorg Drenthe en de Centrale Huisartsendienst Drenthe vanaf september een spoedcursus volgen om terug te keren in de
0 reacties | Lees verder
Amsterdamse huisartsen mogen kinderen weer direct doorverwijzen naar psycholoog Amsterdamse huisarts
Amsterdamse huisartsen mogen kinderen zonder tussenkomst van een derde partij blijven doorverwijzen naar een psycholoog. Dat is afgesproken na lange onderhandelingen met de gemeente,
0 reacties | Lees verder
Patiënt wint rechtszaak van farmaceut over bijwerkingen antidepressivum
Het antidepressivum Seroxat kan voor ernstige bijwerkingen zorgen en toch krijgen kinderen en tieners dit middel voorgeschreven.
0 reacties | Lees verder
Laag opgeleide patiënten bezoeken vaker de huisartsenpost
Mensen met een laag opleidingsniveau gaan vaker naar de huisartsenpost dan mensen met een hoog opleidingsniveau. Het hebben van gezondheidsvaardigheden lijkt een deel van het verschil te
1 reactie | Lees verder
Zorgautoriteit mag ANW-eis voor inschrijfgeld in tariefbeschikking houden
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) mag in zijn tariefbeschikkingen opnemen dat een huisarts ANW-zorg moet hebben geborgd om inschrijfgeld te kunnen declareren bij zorgverzekeraars,
0 reacties | Lees verder
RSS

Laatste nieuws


Handtekeningen voor gedeputeerde over Huisartsenpost

Handtekeningen voor gedeputeerde over Huisartsenpost
Nieuws Elly Vermeulen uit Kapelle biedt maandag meer dan duizend handtekeningen aan aan gedeputeerde G. de Kok
zaterdag 13 september 2003 0 reacties | Lees verder

Veel onduidelijkheid door artsenpost

Veel onduidelijkheid door artsenpost
Nieuws De komst van de Centrale Huisartsen Post (CHP) heeft het voor patiënten onduidelijker gemaakt waar ze naartoe moeten voor spoedeisende hulp.
zaterdag 13 september 2003 0 reacties | Lees verder

Apotheker vast wegens neprecepten

Apotheker vast wegens neprecepten
Nieuws Een apotheker uit de omgeving van Leiden heeft in vier jaar tijd voor 600.000 euro de zorgverzekeraars opgelicht.
zaterdag 13 september 2003 0 reacties | Lees verder

De week van...
Patient is Klant

De week van... <BR>Patient is Klant
Opinie

Wat helaas de afgelopen week in de pers geen aandacht kreeg, is een advies van de Raad voor de Volksgezondheid (RVZ) getiteld “van patiënt tot klant” (zie www.rvz.net) .

Heel terecht werd destijds de vraag gesteld op welke manier zorgaanbieders geprikkeld kunnen worden om zich te richten naar de vragen en informatiebehoefte van de zorggebruiker. Een hele mond vol, maar wel erg begrijpelijk. Laten we eerlijk zijn, onze zorg is over het algemeen niet cliëntvriendelijk gericht naar mensen die zich veelal niet plesant voelen. Daarbij betalen ze per maand een forse bom euro’s voor hun ziektekostenverzekering, vaak nog verplicht ook. Uiteraard mag dit geen garantie zijn voor cliëntvriendelijke benadering en behandeling. Maar toch, het hoort er wel bij.

Helaas komt dan altijd weer naar voren, dat veel zorgaanbieders gedeeltelijk ondernemer zijn en gedeeltelijk ook weer niet. Daarbij verkeren zij in de ideale situatie, dat er nog steeds veel zorgvragers zijn. Volgens mij té veel, maar dat is stof voor een volgend advies van de RVZ. Ik geloof er heilig in, dat de tijd rijp is voor de zorgaanbieder om een cliëntvriendelijker houding aan te gaan nemen. Of dit nu moet of niet moet, het hoort bij het beroep. De nonnen deden dit per slot van rekening toch ook? Het zorgt tegelijkertijd voor een mogelijk snellere genezing van degenen die dagelijks voor hem zitten met pijn, ziekte en niet prettige gevoelens. Uiteraard is bekend, dat men steeds mondiger wordt, de vrijheid van keuze van zorg steeds groter wordt, heldere informatie verlangd wordt, men het op prijs stelt een stuk eigen regie te voeren. Allemaal anders dan in de vorige eeuw. Je kunt het zien als meer belastend, je kunt het ook zien als verlichtend en verrijkend voor beide partijen. De patiënt die al een deel van zijn klachten heeft verklaard via internet kan je positief en dus cliëntvriendelijk benaderen. Het zal hem veelal goed doen. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Je kunt hem ook wegsnieren. Dat is de meest gemakkelijke weg. En zeker niet de meest bevredigende en doeltreffende. Ik pleit voor meer discussie op dit gebied. Mijn cliëntvriendelijkheid is na twee jaar ervaring gebaseerd op: snel terugbellen na binnenkomst e-mail, adequate vraagstelling en afhandeling, prettige nazorg en interesse tonen voor de patiënt via mijn stem. Deze gaat in de zorg een belangrijk element vormen, temeer daar de consulten op afstand in de nabije toekomst als normaal zullen worden beschouwd. Het werkt, men is er blij om, en er gaat in korte tijd weinig tijd verloren aan ballast en het eeuwige wachten, een absoluut ouderwets fenomeen.

Voorbeelden zijn altijd leuk. Mevrouw A. (70) wordt al jarenlang met diverse antidepressiva behandeld, zonder resultaat. Ze voelt zich daarbij moe en moet na een paar minuten stofzuigen al weer gaan zitten. Op mijn vraag of er al een schildklierfunctie of verder lab is verricht, antwoordt zij ontkennend. Ze is blij dat dit nu wel gedaan wordt. Bij mevrouw B (80) was ook de 36e behandeling van de fysiotherapeut in verband met haar acute lage rugklachten na het pakken van een beschuitbus uit een hooggelegen keukenkast niet doeltreffend. Op mijn vraag aan dochter, die mij voor advies belde, of er al een röntgenfoto was gemaakt, kwam eveneens een ontkennend antwoord. Deze foto leverde helaas een fractuur van een lage rugwervel op. De therapie veranderde uiteraard aanzienlijk!

Ik opteer tenslotte, evenals de RVZ, voor een persoonsgebonden budget. Men kan dan op eigen initiatief naar een cliëntvriendelijk zorgsysteem, wat volgens mij ook stukken zorgvuldiger met de kosten omgaat. Want ook dat hoort bij cliëntvriendelijkheid. Ach, en als de niet cliëntvriendelijke zorgaanbieders nu eens met wat gemeende vriendelijkheid het consult beginnen, dan is er al een heleboel gewonnen. Het is simpel, bespaart veel onnodige kosten en leidt tot meer tevreden zorggebruikers.

 

Emaildokter.


zaterdag 13 september 2003 0 reacties | Lees verder

DOSSIER Gebruikelijk zorg; Behandeling Diepe Veneuze Trombose thuis

DOSSIER <EM>Gebruikelijk zorg</EM>; Behandeling Diepe Veneuze Trombose thuis
Statistiek

Vinden de stemmers van HuisartsVandaag dat behandeling van Diepe Veneuze Trombose gebruikelijke zorg is?

Poll:
Behandeling Diepe Veneuze Trombose thuis gebruikelijke huisartsenzorg?

Ja                                                                       8 (9%)
Uitsluitend 2e lijnszorg                                        7 (8%)
Ja, mits honorering geregeld is                             27(31%)
Nee, moet facultatief blijven                                9 (10%)
Nee, moet facultatief blijven wel honorering        37(42%)
Maakt me niets uit                                              0(0)

Vereiste Diepe Veneuze Trombose in het korte verleden een klinische behandeling, tegenwoordig is vaak in samenwerking met de internist, thuiszorg en een stollingscentrum dit een thuisbehandeling.

Centraal is daar de huisarts komen te staan die een coördinerende en een verantwoordelijke rol in het geheel heeft gekregen.

Bij de verdenking op een diepe veneuze trombose wordt meestal de volgende gang van zaken gevolgd:

  • De huisarts verwijst eerst naar een huisartsenlaboratorium of internist bij verdenking op een DVT. Bij vaststelling draagt de internist dan de behandeling over aan de huisarts.
  • De huisarts bezoekt de 2e dag de patient thuis en geeft adviezen over mobilisatie en meldt patient aan voor compressietherapie bij de dermatoloog. Op de 4e en 7e dag volgt ook een visite. In de 3e week en na 3 maand wordt de patient verzocht op het spreekuur van de huisarts te komen.1
  • De huisarts schrijft een uitvoeringsverzoek voor de wijkverpleegkundige
  • De huisarts speelt een coördinerende rol in de antistolling.

De huisarts ziet gemiddeld tussen de 1 en 2 patienten per jaar.2 Op meerdere plaatsen zijn multidisciplinaire thuisbehandelingsgroepen tot stand gekomen waar huisartsen en internisten deel uit van maken. Naar verwachting zal in toenemende mate behandeling van Diepe Veneuze Trombose thuis plaats gaan vinden.

Het meerwerk van de huisarts kon projectmatig worden vergoed. In de regio Groningen is onlangs deze betaling gestopt.

Literatuur:

Protocol flebologische zorg bij DVT. 1
Vereniging voor dermatologie in Groningen en Drenthe september 1997

Wat is de rol van de huisarts bij thuisbehandeling met Fraxiparine®? 2
Antwoord van J. van der Meer, afdeling: Haemostase Thrombose en Rheologie, Academisch Ziekenhuis, Groningen. Vademecum, 26 februari 2002

Protocol diepe veneuze trombose thuisbehandeling Thuiszorg

Trombosebehandeling ThuisTransmurale Zorg Zuid Holland Noord

Acute behandeling van diepe veneuze trombose: subcutaan of intraveneus?
MERLI G, SPIRO TE, OLSSON CG, et al. Subcutaneous enoxaparin once or twice daily compared with intravenous unfractionated heparin for treatment of venous thromboembolic disease. Ann Intern Med 2001;134:191-202.

Het trombosebeen. Diagnostiek en beleid in de huisartspraktijk

Delemarre, JJM; Harms, LM; Lagro-Janssen, ALM;

Bron: Huisarts en Wetenschap, 1999

Diepe veneuze trombose tijdens zwangerschap en kraambed

Peters, Kamp; Wouters, MGAJ; Nováková, I; Steegers, EAP;

Bron: Huisarts en Wetenschap, 2001

Hulsteyn LH van, Brenninkmeyer BJ, Trügg RA, Litjens-van de Ven AJA, Huisman MV. Protocollaire thuisbehandeling van diep veneuze trombose in een been: effectief en veilig in de dagelijkse praktijk. Ned Tijdschr Geneeskd 2000; 144: 557-60.

 

 

 

zaterdag 13 september 2003 0 reacties | Lees verder

Computernetwerk artsen en apotheken uitgebreid

Computernetwerk artsen en apotheken uitgebreid
Nieuws Alle huisartsen en apotheken in Zoetermeer hebben gekozen voor een gekoppeld computersysteem.
vrijdag 12 september 2003 0 reacties | Lees verder

Logopedist krijgt van de patiënt een dikke acht

Logopedist krijgt van de patiënt een dikke acht
Nieuws Patiënten waarderen hun logopedist gemiddeld met een 8,4.
vrijdag 12 september 2003 0 reacties | Lees verder

Huisarts kan depressie beter leren herkennen en behandelen

Huisarts kan depressie beter leren herkennen en behandelen
Nieuws Huisartsen kunnen depressies beter herkennen en effectiever behandelen dankzij een nieuw trainingsprogramma.
vrijdag 12 september 2003 0 reacties | Lees verder

Apothekers geven patiënt medicijn dat meer oplevert

Apothekers geven patiënt medicijn dat meer oplevert
Nieuws Chronisch zieke patiënten krijgen sinds 1 september in de apotheek steeds vaker andere medicijnen afgeleverd dan op het doktersrecept staan vermeld.
vrijdag 12 september 2003 0 reacties | Lees verder

Word nu lid van HuisartsVandaag en profiteer van extra voordelen!

Altijd toegang tot het laatste nieuws
Reageer en communiceer met andere huisartsen
Dag- en dienstwaarnemingen, vacante praktijken en vacatures
Links naar gratis geaccrediteerde nascholingen
Dagelijks uitgebreide nieuwsbrieven

[Klik hier om u aan te melden]

Advertentie



Categorieën

Laatste reacties

Publieke Poll

Met welke stelling ben je het eens, mijn opinie over de NHG accreditatie is:
Moet worden afgeschaft, te veel werk te weinig opbrengst
Moet in sterk afgeslankte vorm gehandhaafd blijven
Moet in de huidige vorm elk jaar plaatsvinden
Moet in de huidige vorm minder vaak plaatsvinden
Geplaatst: 13-03-2017 Bekijk alle

HuisartsVandaag +Plus

gevraagd
gevraagd
gevraagd
gevraagd
gevraagd

Word lid en kom in contact met collega's
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Diensturen

Word lid en kom in contact met collega's