Inloggen

sluiten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
wachtwoord vergeten?
onthoud mij
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren

Wachtwoord opvragen

sluiten
Vul hieronder uw e-mailadres of gebruikersnaam in en
wij zenden u een nieuw wachtwoord toe.
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren
Home » Nieuws » Nieuws » Oezbeekse eerste lijn krijgt gezicht


Tag cloud

Oezbeekse eerste lijn krijgt gezicht

Nieuws
Geplaatst op dinsdag 12 mei 2009 reacties 1 reactie printen print

De eerstelijnszorg wordt in Oezbekistan vooral centraal aangestuurd. Op papier zien de kwaliteitsvoorzieningen er goed uit.

Oezbeekse eerste lijn krijgt gezicht

Nu moet de praktijk volgen, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL dat is uitgevoerd op initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De resultaten zijn gepubliceerd in een WHO-rapport.


In Oezbekistan is kwaliteitsverbetering in de eerstelijnszorg een nationale prioriteit. Het ministerie van Volksgezondheid heeft tal van wetten, standaarden, regels en procedures ontwikkeld om de kwaliteit te beheersen en verbeteren. Punt van aandacht is nu de verdere invoering van een breed pakket van eerstelijns zorgvoorzieningen. “Zoals gebruikelijk in landen die eens tot de Sovjet Unie behoorden, wordt de gezondheidszorg van boven af door de overheid aangestuurd met weinig inbreng van uitvoerenden. Bij kwaliteit van zorg is het juist belangrijk dat artsen, verpleegkundigen en anderen daar letterlijk werk van maken. Het zal dus nog een toer worden om het kwaliteitsbeleid ook echt te laten werken”, aldus Wienke Boerma die het onderzoek in Oezbekistan leidde.

Centrale aansturing
Huisartspraktijken in Oezbekistan worden geleid door een manager. Dit is een arts die verantwoordelijk is voor meerdere praktijken. De centrale aansturing in Oezbekistan betekent ook dat er bij beleidsvorming weinig ruimte is voor inbreng van niet-gouvernementele organisaties, zoals huisartsen- en patiëntenorganisaties. Voor een adequaat functionerende eerste lijn zouden deze organisaties meer ruimte moeten krijgen.

Instrument
Het Oezbeekse ministerie van volksgezondheid verklaarde in een overeenkomst met de WHO kwaliteitsbeheersing en verbetering in de eerste lijn tot een nationale prioriteit. In 2007 vroeg de WHO haar Collaborating Centre NIVEL hiervoor een kwaliteitsmanagementinstrument te ontwikkelen. Dit instrument is onder meer getest in drie provincies (Fergana, Syrdarya en Tashkent). Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit diverse bronnen. Op nationaal niveau werden statistische en andere gegevens verzameld, en gestructureerde interviews gehouden met experts zoals vertegenwoordigers van het ministerie en artsenorganisaties. Verder werden vragenlijsten verspreid onder zorgmanagers en huisartsen. Het rapport biedt handvatten en gerichte aanbevelingen om de zorgkwaliteit in de Oezbeekse eerstelijnszorg beter te managen. De aanbevolen strategieën kunnen ook voor beleidsmakers en huisartsen in andere landen relevant zijn.

Bron: Nivel



Voeg een nieuwe reactie toe



Reacties

profiel Anoniem
Geplaatst op dinsdag 12 mei 2009
profielnaam
Het wordt nooit wat met de zorg in het voormalige oostblok. Het was er altijd gratis, maar het mocht niets kosten. Artsen verdienden er minder dan de schoonmaker. Inhoudelijk loopt men 50 jaar achter.
Word nu lid van HuisartsVandaag en profiteer van extra voordelen!

Altijd toegang tot het laatste nieuws
Reageer en communiceer met andere huisartsen
Dag- en dienstwaarnemingen, vacante praktijken en vacatures
Links naar gratis geaccrediteerde nascholingen
Dagelijks uitgebreide nieuwsbrieven

[Klik hier om u aan te melden]

Advertentie



Categorieën

Laatste reacties

Publieke Poll

Met welke stelling ben je het eens, mijn opinie over de NHG accreditatie is:
Moet worden afgeschaft, te veel werk te weinig opbrengst
Moet in sterk afgeslankte vorm gehandhaafd blijven
Moet in de huidige vorm elk jaar plaatsvinden
Moet in de huidige vorm minder vaak plaatsvinden
Geplaatst: 13-03-2017 Bekijk alle

HuisartsVandaag +Plus

Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen

Word lid en kom in contact met collega's