Inloggen

sluiten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
wachtwoord vergeten?
onthoud mij
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren

Wachtwoord opvragen

sluiten
Vul hieronder uw e-mailadres of gebruikersnaam in en
wij zenden u een nieuw wachtwoord toe.
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren
Home » Nieuws » Nieuws » Pati����nten in de Haagse regio sneller en beter geholpen dankzij digitale verwijzing


Tag cloud

Patiënten in de Haagse regio sneller en beter geholpen dankzij digitale verwijzing

Nieuws
Geplaatst op woensdag 22 juni 2005 reacties 3 reacties printen print

De Haagse ziekenhuizen en de huisartsen in Den Haag hebben de handen ineengeslagen om de patiënten in de Haagse regio beter en sneller te kunnen verwijzen.

Patiënten in de Haagse regio sneller en beter geholpen dankzij digitale verwijzing

Op maandag 20 juni 2005 ondertekenden zij daartoe gezamenlijk een overeenkomst. Hierdoor wordt het voor de huisartsen mogelijk om op uniforme en digitale wijze patiënten te verwijzen naar een van de ziekenhuizen. Het systeem geeft voor zowel de huisarts als de patiënt een overzicht van de behandelmogelijkheden van alle Haagse ziekenhuizen en de termijn waarop de behandeling kan plaatsvinden. Omgekeerd gebruiken de specialisten het digitale systeem om de huisarts te informeren over de behandeling van de patiënt in het ziekenhuis. Het project heeft dan ook de naam Vice Versa gekregen. De regionale zorgverzekeraars Azivo en Delta Lloyd ondersteunen het project en ondertekenen ook de overeenkomst.

Zorgdomein
In één oogopslag kunnen de huisarts en de patiënt straks samen op het computerscherm het totale zorgaanbod, het verwijs- en behandeltraject en de toegangstijden van alle ziekenhuizen bekijken. Tevens kan worden ingezien welke voorbereidingen er nodig zijn voor een eerste bezoek aan de medisch specialist en kunnen onderzoeken worden aangevraagd door de huisarts. Die gegevens zijn bij het eerste bezoek van de patiënt aan de specialist dan al beschikbaar. Deze informatie-uitwisseling verloopt via ZorgDomein, het elektronische systeem dat dit mogelijk maakt. Zorgdomein biedt daarnaast ook de mogelijkheid om patiënteninformatie die door de ziekenhuizen is ontwikkeld, uit te printen en mee te geven aan de patiënt, zodat deze zich beter kan voorbereiden op zijn bezoek aan het ziekenhuis. Door deze snellere werkwijze kan het aantal herhalingsbezoeken van de patiënt drastisch verminderen. De medisch specialist stuurt zijn bevindingen en de mogelijke vervolgbehandelingen via de elektronisch weg weer naar de huisarts. De communicatie tussen de huisartsen, de patiënt en medisch specialisten wordt dankzij het gebruik van Zorgdomein duidelijker, sneller en beter.

Het gezamenlijke gebruik van één elektronisch verwijsprogramma is een stap naar uitbreiding van elektronische communicatie tussen zorginstellingen in de toekomst. Zo kunnen later ook andere zorginstellingen aangesloten worden op dit systeem.

Standaard
Mia van Leeuwen, directeur van de Stichting Transmurale Zorg Den Haag e.o., neemt de verantwoordelijkheid voor de aansturing van dit project: “Nu hebben twee ziekenhuizen in de regio afzonderlijk afspraken met ruim 70 huisartsen over deze manier van verwijzen. Over een jaar zullen alle ziekenhuizen hun aanbod voor huisartsen in ZorgDomein beschikbaar hebben en verwachten wij dat zo’n 70% van alle huisartsen in de regio volgens deze methode werkt. Ook het aantal specialisten dat elektronisch terugrapporteert zal fors stijgen. Zorgdomein heeft alleen kans van slagen als het dé standaard wordt voor communicatie tussen huisartsen en specialisten in de regio. Dat is wat wij met het project Vice Versa willen bereiken”.

Bron: persbericht Stichting Transmurale Zorg Den Haag en omstreken/ Sneller beter
 



Voeg een nieuwe reactie toe



Reacties

profiel Anoniem
Geplaatst op vrijdag 24 juni 2005
profielnaam
Als de een sneller wordt geholpen, dan zal vlg de wet van de communicerende vaten de ander toch langer moeten wachten.
De eerste de beste die beweert dat deze stelling niet juist is, bewijst slechts dat momenteel op de afspraakburo's niet goed gewerkt wordt.En ik ben toevallig huisarts en geen afspraakfunctionaris.
JHL, zorgveldwachter.
profiel Anoniem
Geplaatst op woensdag 22 juni 2005
profielnaam
Interessant fenomeen: huisartsen moeten samen met de patient op het scherm gaan uitzoeken, waar de wachttijden het kortst zijn, welke vooronderzoeken de huisarts vast kan aanvragen ('zo bent u nog sneller aan de beurt!'). Kortom: huisartsen gaan een deel van het werk van de afspraak-dames in het ziekenhuis doen en worden straks mede-verantwoordelijk voor stagnaties etc! In het kader van functiewaardering ben je als huisarts dan flink onder je nivo aan het werken en daar past een flinke salarisverlaging bij! Laten de huisartsen dit soort werkzaamheden toch wegleggen waar het hoort: bij de ziekenhuizen zelf EN bij de zorgverzekeraars! Huisartsen moeten medische handelingen verrichten en geen afspraakcentrum (willen) zijn!
profiel Anoniem
Geplaatst op woensdag 22 juni 2005
profielnaam
Interessant fenomeen: huisartsen moeten samen met de patient op het scherm gaan uitzoeken, waar de wachttijden het kortst zijn, welke vooronderzoeken de huisarts vast kan aanvragen ('zo bent u nog sneller aan de beurt!'). Kortom: huisartsen gaan een deel van het werk van de afspraak-dames in het ziekenhuis doen en worden straks mede-verantwoordelijk voor stagnaties etc! In het kader van functiewaardering ben je als huisarts dan flink onder je nivo aan het werken en daar past een flinke salarisverlaging bij! Laten de huisartsen dit soort werkzaamheden toch wegleggen waar het hoort: bij de ziekenhuizen zelf EN bij de zorgverzekeraars! Huisartsen moeten medische handelingen verrichten en geen afspraakcentrum (willen) zijn!
Word nu lid van HuisartsVandaag en profiteer van extra voordelen!

Altijd toegang tot het laatste nieuws
Reageer en communiceer met andere huisartsen
Dag- en dienstwaarnemingen, vacante praktijken en vacatures
Links naar gratis geaccrediteerde nascholingen
Dagelijks uitgebreide nieuwsbrieven

[Klik hier om u aan te melden]

Advertentie



Categorieën

Laatste reacties

Publieke Poll

Met welke stelling ben je het eens, mijn opinie over de NHG accreditatie is:
Moet worden afgeschaft, te veel werk te weinig opbrengst
Moet in sterk afgeslankte vorm gehandhaafd blijven
Moet in de huidige vorm elk jaar plaatsvinden
Moet in de huidige vorm minder vaak plaatsvinden
Geplaatst: 13-03-2017 Bekijk alle

HuisartsVandaag +Plus

gevraagd
gevraagd
gevraagd
gevraagd

Word lid en kom in contact met collega's
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Diensturen

Word lid en kom in contact met collega's