Inloggen

sluiten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
wachtwoord vergeten?
onthoud mij
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren

Wachtwoord opvragen

sluiten
Vul hieronder uw e-mailadres of gebruikersnaam in en
wij zenden u een nieuw wachtwoord toe.
Nog geen lid?
Klik hier om u te registreren
Home » Nieuws » Wetenschap » Onverklaarde klachten, een erg lastige pati����ntengroep


Tag cloud

Onverklaarde klachten, een erg lastige patiëntengroep

Wetenschap
Geplaatst op woensdag 20 april 2011 reacties 1 reactie printen print

Meer structuur in de spreekkamer van huisartsen.

Onverklaarde klachten, een erg lastige patiëntengroep

Consulten van huisartsen voor patiënten met blijvende, onverklaarde klachten laten te wensen over. Tim Olde Hartman, huisarts-onderzoeker aan het UMC St Radboud, heeft onderzocht hoe deze consulten verbeterd kunnen worden.

Patiënten met blijvende, onverklaarde klachten zijn een erg lastige patiëntengroep voor de huisarts. Er is geen strikt medische verklaring voor de klachten en daardoor weten huisartsen vaak niet hoe ze het best kunnen handelen. Dit zorgt voor ontevreden patiënten. Olde Hartman heeft onderzocht hoe patiënten hun klachten presenteren en hoe huisartsen deze klachten verkennen.

Gerichte communicatie
Hij heeft met behulp van video-opnamen twintig consulten geanalyseerd. Hieruit bleek dat huisartsen hun patiënten vaak uitvoerig hun verhaal laten doen, maar dat er onvoldoende sprake is van gerichte communicatie. De artsen vragen bijvoorbeeld niet door naar de opvattingen en angsten van patiënten over de klachten. Daardoor sluiten uitleg en beleid van de huisarts vaak niet aan bij de wensen en verwachtingen van de patiënt. Verder is er geen goede structuur in het consult. Er wordt vooraf niet voldoende besproken waar het gesprek over zal gaan en er wordt achteraf niet geëvalueerd.

Kwaliteit van zorg
Olde Hartman concludeert dat een meer gestructureerde communicatie de kwaliteit van zorg voor patiënten met blijvende, onverklaarde klachten en ook de patiënttevredenheid ten goede zal komen. Olde Hartman: "De huisarts moet zich beter afvragen waarom deze patiënt juist nú bij hem komt. Hij moet de patiënt vragen naar zijn gedachten en angsten over de klachten." Olde Hartman raadt aan om een scholingsprogramma te ontwikkelen, waarin artsen leren beter een gesprek te voeren met deze patiënten.

Olde Hartman TC, et al. How patients and family physicians communicate about persistent medically unexplained symptoms. A qualitative study of video-recorded consultations. Patient Educ Couns (2011)



Voeg een nieuwe reactie toe



Reacties

Geplaatst op donderdag 21 april 2011
profielnaam
Een oordeel geven over andermans kwaliteiten op basis van analyse van slechts 20 consulten lijkt mij wat magertjes.
Misschien dat de huisarts-onderzoeker ook zelf maar eens een een tijdje een 10-minuten spreekuur van een paar uur moet doen alvorens te oordelen dat:" De huisarts moet zich beter afvragen waarom deze patiënt juist nú bij hem komt. Hij moet de patiënt vragen naar zijn gedachten en angsten over de klachten."
Het advies om:"een scholingsprogramma te ontwikkelen, waarin artsen leren beter een gesprek te voeren met deze patiënten", is altijd correct en behoeft geen nader wetenschappelijk onderzoek.
Het kan immers altijd beter.
Word nu lid van HuisartsVandaag en profiteer van extra voordelen!

Altijd toegang tot het laatste nieuws
Reageer en communiceer met andere huisartsen
Dag- en dienstwaarnemingen, vacante praktijken en vacatures
Links naar gratis geaccrediteerde nascholingen
Dagelijks uitgebreide nieuwsbrieven

[Klik hier om u aan te melden]

Advertentie



Categorieën

Laatste reacties

Publieke Poll

Met welke stelling ben je het eens, mijn opinie over de NHG accreditatie is:
Moet worden afgeschaft, te veel werk te weinig opbrengst
Moet in sterk afgeslankte vorm gehandhaafd blijven
Moet in de huidige vorm elk jaar plaatsvinden
Moet in de huidige vorm minder vaak plaatsvinden
Geplaatst: 13-03-2017 Bekijk alle

HuisartsVandaag +Plus

gevraagd
gevraagd
gevraagd
gevraagd

Word lid en kom in contact met collega's
Diensturen
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Diensturen
Diensturen
Kantooruren
Kantooruren
Diensturen
Diensturen

Word lid en kom in contact met collega's